Sunday, February 10, 2013

Kitap kosesi: Felsefeyi Mizah Yoluyla Anlamak

Harvard'li felsefe profesoru Thomas Cathcart ve Daniel Klein'in kaleme aldigi, daha dogrusu felsefeyi espri yoluyla anlattiklari, guldururken dusunduren stand-up sonucu ortaya cikan kitap serisi; "Platon Bir Gün Kolunda Bir Ornitorenkle Bara Girer" , "Aristoteles ile Bir Karıncayiyen Washington’a Gider" ve "Nietzsche Öldü! Bir Hipopotam Olarak Yeniden Doğdu".
 

Bastan soyleyeyim ben Felsefe sevmem ve hatta anlamam :) Anlamadigim icin mi sevmem yoksa sevmedigim icin mi anlamaya calismam bilemeyecegim.
Bu kitaplarla ilgili "Felsefeyi espri yoluyla anlatiyor", "Felsefeyi sevmeyenler icin en guzel anlatim yolu" seklindeki yorumlari okumamis olsaydim da bu kitaplardan herhangi birini elime alirmiydim bilmiyorum.

Herseyin bir ilki vardir diyerek serinin ilk kitabi "Platon Bir Gün Kolunda Bir Ornitorenkle Bara Girer" ile Felsefe dunyasina adim attayim dedim. Kitapta felsefi kavramlar ve gorusler espri yoluyla anlatilmis ve hatta bolca fikra ile orneklenmis. Kitapla ilgili yazilar ve yorumlarda daha once karsilastigim gibi "bol bol guldum, gozumden yaslar geldi, felsefe bu kadar eglencelimiymis" diyemeyecegim ne yazik ki. Cogunu onceden de bildigim fikralari okumaktan, can SIKINTISIndan ve zorla kitap bitirmekten oteye gecemedi benim icin bu kitap.

Felsefe tarihiyle ilgili detaylarin ve sozlugun oldugu bolumlerin kitaba dahil edildigi yerin en sonda oldugunu kitabi bitirirken farketmem de bu memnuniyetsizligime tuz biber oldu sanirsam! Bari zahmet edip en basta ufak bir uyari koysaydilar okuyucunun gozden kacirma ihtimalini goz onunde tutarak.

Sonuc olarak kitabi okudum da Felsefeyi anladim mi? hayir! Sevdim mi? ona da kocaman bir hayir!
Serinin kalan iki kitabini okurmuyum, okuyabilirmiyim orasi ise mechul :)


Kitap neye benziyor diyenler icin kitaptan alintilar;

Voohoona yerlilerinden birisi, batili bir antropologa, 2+2=5 der. Antropolog merakla bu sonuca nasil ulastigini sorar. "Sayarak elbette" der yerli. "Once ipe iki dugum attim. Sonra baska bir ipe iki dugum daha attim. Iki ipi birbirine bagladim bes dugum etti."

*****

Iyimser "Bardagin yarisi dolu" der.
Kotumser "Bardagin yarisi bos" der.
Rasyonalist ise "Bardak gereginden iki kat buyuk" der.

*****

Tanri, cennet bahcesinde Adem ile Havva'ya gorunur ve ikisi icin birer hediye getirdigini ve hediyeleri secmeyi onlara birakacagini soyler. "Birinci hediyem" der, "ayakta iseyebilme yetenegi..."
Adem hic dusunmeden "Ayakta isemek ha!" diye atlar, "sahane ben onu istiyorum!"
"Tamam" der tanri. "O senin olsun. Havva digeri de senin o zaman."
"Neymis o peki?"
"Coklu orgazm"

*****

Musa, Isa ve sakalli bir ihtiyar golf oynuyormus. Musa uzun mesafeli bir atis yapmis, top cim alana inmis ama dosdogru gidip yapay golcuge yuvarlanmis. Ayni anda Musa sopasini kaldirmis, golcugun sulari ikiye ayrilmis ve top yoluna devam edip cimlere ulasmis.
Isa da uzun bir atis yapmis. Onun vurdugu top da dogrudan golcuge gitmis ama tam icine dusecekken havada asili kalmis. Isa gitmis suyun ustunde yuruyup topu almis ve yesillige birakmis.
Sira ihtiyara gelmis. Ihtiyarin vurdugu top dogrudan citlere carpip yola firlamis, o sirada yoldan gecen bir kamyondan sekip gerisin geri golf sahasina yonelmis. Top ciceklerin arasina dusmus, ciceklerin arasindaki bir kurbaga topu gorur gormez atilip agzina alivermis. Tam o sirada bir kartal suzulerek gelmis ve kurbagayi kapip yukselmis. Kartal pencesinde kurbaga ile golf sahasinin ucuna dogru ilerlerken kurbaga topu agzindan birakmis ve top suzulerek dogrudan delige girmis.
Bunun uzerine Musa, Isa'ya bakmis ve "Babanla golf oynamayi hic sevmiyorum."


Guzel pazarlar olsun hepimize...

8 comments:

  1. felsefeyi ben de sevmem, postu okumaya başlayınca acaba okuyabilir miyim bu kitapları dedim ama örneklerin sonuna gelince yok ben uzak kalmaya devam edeyim felsefeden dedim. Paylaşım için teşekkürler...

    ReplyDelete
  2. Okumuş muydun bilmiyorum felsefe öğrencisiyim:))
    Okur muyum acaba bilemedim de çok severim ben felsefeyi.

    ReplyDelete
  3. Ella aynen oyle ;)

    ebygale sevsen belki tavsiye ederdim ama sevmeyenler icin hakikaten cekilmiyor, surundu elimde bu kitap :)

    Ebru felsefe seviyorsan deneyebilirsin belki, sana bana geldigi kadar anlamsiz gelmeyebilir :) Ama yine de daha eglenceli ve kaliteli kitaplar var okumalik derim ;)

    ReplyDelete

  4. Sofi'nin Dünyası bence en iyi felsefe kitabıdır.
    o kitapları gördüm bir an acaba mı? dedim ama sonra almadım. Allah korumuş beni demek ki:)) Kişisel gelişim kitapları bir bi de bu tür kitaplar hiç okuyamam zaten.

    Daha keyifli okumalar diliyorum.

    ReplyDelete
  5. lale abla kesinlikle Allah korumus seni :)) Al benden de o kadar bir felsefe kitaplari iki kisisel gelisim kitaplari uzak dursun benden :D

    ReplyDelete
  6. hemen ılgımı cektı felsefe bolumunde doktora yapan eşime almalıyım :))

    ReplyDelete
  7. Berrin bak onun kendi klasmanina girdigi icin ilgi cekici olabilir ;) ama ben yine de sevgililer gununde dogumgununde falan alma derim :)))

    ReplyDelete

Yorum birakan elleriniz dert gormesin ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails